Het tegenovergestelde van importeren is exporteren. Zeker wanneer er veel gerepareerd moet worden aan een tweedehands auto wordt deze vaak voor de export verkocht. Omdat reparaties in Nederland, Belgiƫ of omliggende landen veel geld kosten worden wagens met gebreken vaak in Oost-Europa, Afrika of andere delen in de wereld verkocht.
Wanneer je een auto voor de export verkoopt ben je misschien nieuwsgierig naar waar deze auto precies terechtkomt. In de praktijk blijkt dit lastig te achterhalen! Als een auto geƫxporteerd wordt kan het namelijk best even duren voor deze wagen zijn eindgebruiker bereikt.
Wil je een auto voor de export verkopen? Dan kun je het best naar een gespecialiseerde opkoper gaan. Vervolgens dan deze opkoper jouw wagen doorverkopen of zal men jouw wagen repareren en vervolgens aanbieden of bij een inkoper in het buitenland. Dit verloopt via de volgende stappen:
In principe maakt het niet of jouw auto verkocht wordt aan een autohandelaar, voor de export of aan een andere gebruiker. Verkoop je aan een particulier? Dan kunnen er wel een aantal moeilijkheden optreden. Onder andere omdat jullie beide geen ervaring hebben met de administratieve handelingen die benodigd zijn.
Een professionele opkoper kan je precies vertellen hoe het inkoopproces werkt en waar je op dient te letten. Gelukkig zijn er weinig administratieve zaken om rekening mee te houden. Jouw inkoper kan de administratieve zaken in principe volledig van je overnemen.
Uiteraard wil je er zeker van zijn dat er eerst betaald wordt en zet je jouw auto daarna pas over op een andere naam.